کد خبر : 189659
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 دی 1400 - 18:31

تعبد دینی در بستری عقلانی شکل گرفته است

تعبد دینی در بستری عقلانی شکل گرفته است

ایسنا/قم استاد دانشگاه بیان کرد: عبد دینی که تعبدی مدلل است، در بستری عقلانی شکل گرفته و گرچه عقلانیت مدرن و انتقادی نمی توانند با آن بر سر یک سفره بنشینند اما عقلانیت سلیم، معتدل و واقع گرا، تعبد دینی مطلوب و معقول است. دکتر محمد جعفری در نشست ایمان و رنج بشر، که به صورت

تعبد دینی در بستری عقلانی شکل گرفته است

ایسنا/قم استاد دانشگاه بیان کرد: عبد دینی که تعبدی مدلل است، در بستری عقلانی شکل گرفته و گرچه عقلانیت مدرن و انتقادی نمی توانند با آن بر سر یک سفره بنشینند اما عقلانیت سلیم، معتدل و واقع گرا، تعبد دینی مطلوب و معقول است.

دکتر محمد جعفری در نشست ایمان و رنج بشر، که به صورت مجازی برگزارشد، گفت: روشنفکران دینی و معنوی در دهه های اخیر به این ذهنیت دامن زده اند که دین با عقلانیت و خرد ورزی و تفکر، میانه ای ندارد و در کشاکش میان آن دو باید یکی از آن دو را برگزید.

وی افزود: آنها اساس و محور دین را تعبد دانسته اند و تعبد را هم در نقطه مقابل عقلانیت قرار داده اند. به گمانِ آنان، دنیای جدید و مدرن، دنیای عقل مداری و اندیشه ورزی عقلانی است و این عقلانیت، تدین را با محوریت تعبد، بر نتابیده و هضم نمی نماید. انسان مدرن، انسانی متکی به خود است که جز به محصول تفکر خود تسلیم نمی شود و انسان متدین، دیگر فرمانفرماست و تسلیم محض تعالیم و فرامین الهی.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: با این توصیف، چالشهای عقلانی متعددی فراروی تعبد نهاده می شود. چالش از خودبیگانگی، چالش عدم رشد عقلانی، چالش آزمون ناپذیری، چالش انتقاد ناپذیری، چالش عدم داورِ مورد توافق و نهایتاً چالش چرایی تعبد، مهمترین موانع عقلی در برابر تعبد دینی است.
دکتر جعفری با بررسی و تبیین ماهیت تعبد و تقسیم آن به تعبد مُعلَّل و تعبد مُدلَّل، ضمن پاسخ به این چالشها، اظهارکرد: تعبد دینی که تعبدی مدلل است، در بستری عقلانی شکل گرفته و گرچه عقلانیت مدرن و انتقادی نمی توانند با آن بر سر یک سفره بنشینند اما عقلانیت سلیم، معتدل و واقع گرا، تعبد دینی مطلوب و معقول است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چرا زيرنويس فيلم نمياد

خرید رپورتاژ آگهی دائمی با 70% تخفیف

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح