کد خبر : 183256
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 دی 1400 - 18:02

۱.۵ میلیون صندلی خالی در دانشگاه‌ها/ در توسعه کمی دانشگاه‌ها زیاده‌روی شده، وقت کیفی‌سازی است

۱.۵ میلیون صندلی خالی در دانشگاه‌ها/ در توسعه کمی دانشگاه‌ها زیاده‌روی شده، وقت کیفی‌سازی است

دکتر غلامحسین رحیمی گفت: در سال‌های گذشته در توسعه کمی زیاده‌روی شده و متأسفانه اکنون حدود یک و نیم میلیون ظرفیت خالی در دانشگاه‌ها داریم، البته این کم اقبالی، کمتر دامن آموزش عالی دولتی روزانه حضوری وابسته به وزارت که کیفی‌ترین نوع آموزش عالی را دارد، گرفته است. به گزارش ایسنا، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و دکتر علی

1.5 میلیون صندلی خالی در دانشگاه‌ها/ در توسعه کمی دانشگاه‌ها زیاده‌روی شده، وقت کیفی‌سازی است

دکتر غلامحسین رحیمی گفت: در سال‌های گذشته در توسعه کمی زیاده‌روی شده و متأسفانه اکنون حدود یک و نیم میلیون ظرفیت خالی در دانشگاه‌ها داریم، البته این کم اقبالی، کمتر دامن آموزش عالی دولتی روزانه حضوری وابسته به وزارت که کیفی‌ترین نوع آموزش عالی را دارد، گرفته است.

به گزارش ایسنا، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و دکتر علی اسلامی‌پناه معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای اجرای طرح آمایش آموزش عالی کشور از آزمایشگاه‌ها و امکانات آموزشی و پژوهشی مجتمع آموزش عالی بم بازدید کردند.

رحیمی در نشستی که در حاشیه این بازدید برگزار شد، ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر گفت: مجتمع آموزش عالی بم همانند بسیاری از مراکز علمی کشور محصول و برآمده از انقلاب اسلامی است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: بیش از ۸۰ درصد نهادهای علمی و بیش از ۹۰ درصد توفیقات علمی ما بعد از انقلاب اسلامی است و این موفقیت‌ها همه به برکت پیروزی ملت ما در ۲۲ بهمن سال ۵۷ است.

وی با بیان اینکه در طرح آمایش آموزش عالی دو هدف و مأموریت اصلی را دنبال می‌کنیم، گفت: این دو هدف یکی تقویت کل آموزش عالی کشور از بابت کیفیت علمی و محدودسازی آموزش عالی کشور است به گونه‌ای که در سال‌های گذشته در توسعه کمی زیاده‌روی شده و متأسفانه اکنون حدود یک و نیم میلیون ظرفیت خالی در دانشگاه‌ها داریم، البته این کم اقبالی، کمتر دامن آموزش عالی دولتی روزانه حضوری وابسته به وزارت که کیفی‌ترین نوع آموزش عالی را دارند، گرفته است. اکنون بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت‌های بالفعل تحقق یافته دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام نور، فنی وحرفه ای و علمی کاربردی خالی است یعنی داوطلب و متقاضی ورود ندارند.

وی افزود: دومین هدف، اثربخشی اجتماعی دانشگاه‌ها است یعنی دانشگاه باید در محیط اجتماعی و اطراف خود اثر گذار باشد.

رحیمی خاطرنشان کرد: نگاه ما به مجتمع آموزش عالی بم که در منطقه خاص قرار دارد نگاهی واقعی و خاص است و علاوه بر حفظ و توسعه کیفی، در زمان لازم توسعه کمی این دانشگاه را نیز مدنظر داریم.

وی افزود: کلیه مؤسسات وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به زیرساخت‌های خوبی که به کمک شهرها فراهم شده حفظ خواهند شد اما در شرایط فعلی، زمان این است که کیفیت را بالا ببریم و زمان توسعه کمی نیست.

همچنین معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در نشست با هیئت رئیسه دانشگاه جیرفت، با بیان این که جنوب استان کرمان یک منطقه مستعد توسعه است، گفت: حضور دانشگاه جیرفت به عنوان یک دانشگاه جامع در این منطقه ضروری است و برای توسعه آن باید برنامه محور حرکت کرد.

وی افزود: برای رشد و توسعه دانشگاه باید با نگاه به ظرفیت‌های منطقه برنامه‌ریزی کرد و این مهم یکی از مأموریت‌ها در افق کوتاه مدت قرار گیرد.

وی با اشاره به مزیت‌های نسبی جنوب استان کرمان در زمینه‌های کشاورزی، صنعت، معدن و گردشگری تصریح کرد: باید این مزیت‌ها در دانشگاه نمود داشته باشد و از این ظرفیت‌های عظیم برای توسعه و آبادانی منطقه استفاده شود، لذا وظیفه دانشگاه آن است که این مزیت را شناسایی و به مردم معرفی کند.

رحیمی با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی و ماموریت‌گرا شدن دانشگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی و مطالعه دقیق، ظرفیت‌ها و مأموریت‌های دانشگاه را تدوین کنید و با تصویب در هیئت امنا و طرح در شورای مدیریت استان برای تحقق آن تلاش کنید.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بیان کرد: دانشگاه جیرفت در زمینه تولید مقاله‌های معتبر داخلی و خارجی بسیار موفق عمل کرده است و این مهم نشانگر رتبه عالی دانشگاه در بین دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی است که باید در این زمینه از اعضای هیئت علمی، پژوهشگران دانشگاه قدردانی شود.

وی با اشاره به قدمت دانشکده کشاورزی دانشگاه جیرفت و مزیت نسبی این منطقه افزود: باید با راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی و پژوهشگاه‌های کشاورزی در زمینه‌های مختلف، تولید فناوری داشته باشید و نگذارید کشاورزی منطقه دچار تخفیف شود.

رحیمی با اشاره به راه‌اندازی مراکز رشد در سطح کشور گفت: یکی از مراکز تولید تکنولوژی و تولید محصول دانش‌بنیان مراکز رشد هستند که لازم است با همکاری مسئولان استانی و شهرستانی این مقوله را در بین جوانان نهادینه کرده و با برگزاری استارتاپ‌های مختلف آنها را با ایده‌پردازی و تولید محصول آشنا کنید.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، معاون پژوهش و فناوری و دکتر علی اسلامی، پناه معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم تحقیقات و فناوری، همچنین از زیرساخت‌ها و مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان نیز بازدید کردند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چرا زيرنويس فيلم نمياد

خرید رپورتاژ آگهی دائمی با 70% تخفیف

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح